Wenen, Oostenrijk, 5 mei 1947 (1033)

4943

Je kan zeggen wat je wilt, maar de meeste naoorlogse zegels van Oostenrijk zijn mooi en dat voor een land wat in puin lag en waar de voorraden uitgeput waren.

Op 5 mei en 12 november 1947 kwam de eerste serie van 7 luchtpostzegels uit, landschappen met daarboven een vliegtuig. De hoogste waarde was gewijd aan Wenen. Hoewel 10 Schillinge een hoge waarde is was de oplage ervan, zo’n 750.000, ruim bemeten en na afloop van de geldigheid, in dit geval al na vier weken, verdween de hele oplage naar handelaren en kun je niet echt gelopen exemplaren makkelijk vinden, terwijl die met een echt stempel een stukje moeilijker zijn.

Op de zegel zien we de barokke Karlskirche aan de zuidzijde van de binnenstad. Officieel heet deze de Rektoratskirche St. Karl Borromäus, opgedragen aan de heilige waarnaar keizer Karel VI (1685-1740) vernoemd was. Deze liet deze kerk bouwen omdat Wenen goed door de pestepidemie van 1712 was gekomen. In 1716 begon de bouw naar een ontwerp van Johann Bernhard Fischer von Erlach (1656-1723), die zijn sporen al had verdiend met zijn meesterwerk Schönbrunn. Zijn zoon Joseph Emanuel (1693-1742) zette zijn werk na zijn dood voort en zo werd de Karlskirche in 1737 voltooid. Het meest opzienbarende zijn de 33 meter hoge zuilen bij de ingang, die scenes uit het leven van Karolus Borromäus laten zien. Door de spiraalvormige vertelwijze doen ze denken aan de Trajanuszuilen in Rome.

Het vliegtuig is niet bekend. Op deze zegel lijkt het meer een zweefvliegtuig, maar de andere waardes van de serie tonen alle een ander type.

Ontwerper Heinrich Blechner (1895-1983) was geboren en getogen in Wenen en was vooral beroemd vanwege zijn reclameplakkaten die hij in het interbellum maakte. Rupert Franke (1888-1971) was de graveur en ook afkomstig uit Wenen. Hij werkte voornamelijk voor Oostenrijkse banken en graveerde de Hongaarse vooroorlogse bankbiljetten.

Meer over de Karskirche: https://www.geschichtewiki.wien.gv.at/Karlskirche